Naturvetenskapsprogrammet

Det naturvetenskapliga programmet är för dig som är intresserad av kultur, miljö och hållbar utveckling. Här arbetar vi ämnesövergripande och länkar samman naturvetenskapen med aktuella samhällskeden.

Ett exempel på vårt tvärvetenskapliga arbetssätt är tre längre resor som vi gör under gymnasietiden. I åk 1 reser vi till Kolmårdens djupa skogar där vi med hjälp av trigonometri ritar en karta över området. I åk 2 åker vi på botanikresa till Öland för att, i Linne´s fotspår, studera och klassificera växter. I åk 3 reser vi ut i Europa på en arkitekturresa, till en storstad med spännande arkitektur t.ex. Gaudi´s Barcelona.

Idéhistoria är en bärande del i alla våra naturvetenskapliga ämnen, som vi också integrerar med olika samhällsvetenskapliga frågeställningar. Här finns ett modernt teleskop i en kupol på taket. Intresserade elever kan även använda det på egen tid. I fysikämnet ingår en fördjupning i astronomi där astronomins stora betydelse för vetenskapens utveckling genom historien belyses.

I Kristofferskolans unika hantverkslokaler varvas den teoretiska undervisningen med ämnen som smide, bokbindning och keramik. Här utvecklas ditt tänkande genom handens arbete.

Välkommen till ett naturvetenskapligt program som ger behörighet till alla högskoleutbildningar. Här får du en gedigen grund för vidare studier.