Estetiska Programmet

Kristofferskolans estetiska program är gjort för dig som är intresserad av konstnärliga ämnen och samtidigt vill ha en bred allmänbildning.

Alla program på Kristofferskolan har kurser i musik, eurytmi, teater, hantverk och bildkonst.

På det estetiska programmet får du utöver detta fördjupade kurser i bildkonst, formgivning, hantverk och kulturorienterande kurser. De olika ämnena kan behandla så skilda saker som att skapa en grafisk profil för Moderna museet, att binda en bok eller rasismens och rastänkandets historia. Den sammantagna tanken med de estetiska kurserna är en fördjupad praktisk och teoretisk förståelse för konsten och det samhälle och idéer konsten växer ur.

Unikt för Kristofferskolan är våra lokaler. Du har konstnärliga ämnen i ateljéer, hantverk i riktiga verkstäder, en stor scen och speciella eurytmisalar. De flesta av lärarna i de konstnärliga ämnena är dessutom själva yrkesverksamma konstnärer/hantverkare.

Vårt estetiska program ger en bred högskolebehörighet som gör att du kan söka vidare till ett stort antal utbildningar. Väljer du matematik 2b som ett av dina individuella val kan du söka t.ex. sjuksköterskeprogrammet eller psykologprogrammet.