HANTVERK – Textilslöjd
Foto: KdV
Klass 1 – Stickning
Barnen lär från lek till arbete genom att härma läraren. Vid stickning med två stickor, används båda händerna samtidigt, båda hjärnhalvorna är aktiverade, teori och praktik knyts samman. Här övas tänkandet och koncentrationen i en mekanisk rörelse som måste följas med uppmärksamhet för att inte tappa maskor, inte tappa tanketråden. Äldre elever är till hjälp i starte. På ett lekfullt sätt med hjälp av och rim och ramsor lär sig barnen hur stickandet går till. Upplevelsen av materialet i många, vackra färger stimulerar sinnena.
Klass 2 – Virkning
Virkningen övar skrivarhanden. Virknålen hålls som pennan. Raka kanter är en viktig övning. Sy enkla sömmar som förstygn, kedjestygn, stjälkstygn och langett. Formteckningen är till stor hjälp för ett skickligt formande och används här som ett mönster för broderi.
Klass 3 – Spånad, växtfärgning.
I denna ålder förstärks barnets jagmedvetande. Barnet börjar sakta särskilja sig. I handarbetet är det viktigt att få barnet att förundras och beundra världen och utveckla skönhetssinnet mer medvetet. Virkningen fortsätter och det blir till det första egna plagget.
Klass 4 – Korsstygn
Efter nio års ålder kommer ett nytt uppvaknande. Att brodera korsstygn i denna ålder är till stor hjälp för barnet. Ett avslutat korsstygnsarbete ger en känsla av säkerhet och självförtroende. I övrig undervisning har man nu kommit till bråkräkning och grammatik. Precis som i matematken ska sömnaden vara exakt. Då är korstygn mycket lämpligt. Stygnet påminner om bokstaven E som görs i eurytmin, ett sätt för barnet att komma till sig själv. Därför sys hela stygnet på en gång. Mönstret ska vara bland annat symmetriskt i spegelvända delar mot en mitt så att balans uppnås.
Klass 5 – Sticka på fem stickor. Sy ett djur.
Här återkommer stickning i en mer avancerad teknik med fem stickor, rundstickning. Barnen klär nu händer och fötter med stickade vantar och sockor. I denna ålder är det lämpligt med en enkel stickbeskrivning som övning för att förstå förkortningar och givna arbetsbeskrivningar. Man kan göra en enkel pärm till förvaring av mönster och beskrivningar. Inför uppgiften att sy ett djur studeras djuret i sin miljö och i rörelse. Ett mönster konstrueras utifrån barnens egna teckningar för att sy tredimensionella djur i tyg. Hela klassen syr samma sorts djur. En flock av klassens alla djur ger en upplevelse av den egna rollen i helheten.
Klass 6 – Dockan
Tolvåringen befinner sig i en vändpunkt, ben, muskler, ja allt väcker uppmärksamhet och förvandlingen sätter i gång. Tankeförmågan har mognat åtskilligt och sinnet för lagbundenhet är starkt närvarande. Eleverna syr som förarbete till människokunskapen en människa i tyg. Man tittar på sina egna proportioner. Huvudets storlek i förhållande till kroppen förändras mycket genom uppväxten. Det är också huvudet man börjar med att sy. Åldern på dockan kan variera. Som förövning till klädsömnaden sys dockkläder. Etniska kläder, yrkeskläder, som de egna kläderna eller fri design.
Klass 7 – Sömnad
Nu introduceras symaskinen. Hittills har all sömnad gjorts förhand och här möter eleverna tekniken. Syövning med raka och svängda linjer. Man lär sig trä och sy på olika symaskiner. Man prövar att sy på trampmaskien för att förstå symaskinens mekanik. Materiallära, tvättning och strykning ingår också.
Klass 8 – Korgflätning
Flätning i hårdare och varierande material såsom näver, papper eller rotting. Detta fungerar som en förberedelse för vävningen. Tillverkning av ett kärl – en korg eller väska – att förvara sina ägodelar i. I korgflätning övas tålamodet då matrialet kan vara segt och motsträvigt. Elevens viljekraft övas. Exakthet och noggrannhet krävs för att lyckas. I samband med åttans teaterspel arbetar en mindre grupp elever med ändringssömnad av plagg från teatergarderoben och vid behov även nytillverkning av kostymer.
Klass 9 – Sömnad
Här är maskinsömnaden mer avancerad än tidigare. Måttagning, tygberäkning och materiallära ingår. Tillskärning och markering är andra moment. Eleverna väljer själva det plagg som ska sys. Det är nu viktigt att lära sig forma och att sammanfoga de olika tygdelarna tredimensionellt. Det ingår också att öva sig i att läsa och förstå en arbetsbeskrivning.
Förslag på uppgifter: Klänning, Kjol, Byxor, Jacka, Väst.
Målet med undervisningen i sömnad är att eleven skall: fördjupa sina kunskaper i klädsömnad på symaskin.
Klass 10 – Vävning
Här är den textila undervisningen en repetition och ett medvetandegörande av tidigare förvärvade kunskaper. Eleverna får lära sig hur vävstolen fungerar. Man utgår ifrån fibrer och resultatet blir färdigt tyg. Man spinner, färgar, gör vävuppsättningar efter egna uträkningar och väver sedan i tuskaft eller kypert.
Uppgifter: Arbetshäfte med bindninglära och vävsedel till den egna väven.
Vävd halsduk, handdukar eller trasmatta.
Målet med undervisningen i vävning är att eleven skall: få kunskap om vilken historisk och teknologisk grund som ligger bakom ett textilt kunnande och en förståelse för nutida industriellt framställda textilier.
Klass 11 – Bokbindning
Klass 12 – Vävning, Sömnad, Bokbindning, Trä, Metall
Sista året är det lämpligt att eleverna får välja ett av dessa ämnen man haft under åren i skolan och slutligen få en fördjupning i det konstnärliga och hantverksmässiga arbetet. I textil väljer man mellan sömnad och vävning. Nu är arbetsuppgifterna helt efter egna önskemål. I sömnad sys avancerade kläder eller inredningstextilier. I vävning vävs inredningstextilier. Det är också möjligt med en kombination av två hantverk t.ex. ett vävt tyg till ett bokomslag som görs i bokbindningen.
Uppgifter i sömnad: Klänning, kavaj, ytterplagg, lapptäcke eller liknande
Uppgifter i vävning: Matta, pläd, broderad bild eller liknande
Målet med undervisningen i sömnad / vävning är att eleven skall: fördjupa sig och utföra en stor och omfattande uppgift i det valda ämnet.