HUSBYGGE I KLASS 3

Det finns nog lika många husbyggen som det finns klasser! Från de mest omfattande projekt till enklare modellbyggen.

Varför husbygge i klass 3? När barnet passerar 9-årströskeln ökar jagmedvetandet ytterligare, precis som det också gjorde i trotsåldern tidigare (2-3 års ålder). 9-årsövergången kan passera i det närmaste obemärkt eller kantas av mardrömmar, tankar på döden och till och med depression. Som en metafor för 9-årströskeln kan man tänka sig att barnet ” bygger om sitt eget hus” (jaget). Genom att bygga hus på riktigt, och tala om alla möjliga hustyper får barnet hjälp med ”sitt eget husbygge” – en hjälpande hand över 9-årströskeln.
Bland det roligaste med husbygget är nog att ta med föräldrarna i arbetet. Under ett par dagar i maj-juni kan föräldrar och barn tillsammans med klassens lärare bygga någonting gemensamt. I samband med husbygget lär barnen känna många yrken, som snickaren, muraren, målaren, glasmästaren, tegelstensmakaren, smeden…

Genomförda husprojekt vid svenska Waldorfskolor:
– Murad stenkyrka i klassrummet (kolla golvbalkarnas bärighet först..)
– Utsiktstorn på tre ben
– Stenåldershus i liten by
– Flätade pilkojor
– Kamomilla stad i pappkartonger (med teater)
– Litet korsvirkeshus med lerklining
– Lekstuga med liten veranda
– Små modellhus i papp
– Små modellhus av knuttimrade björkgrenar
– Tovad jorta