Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Sista inlämningsdagen för sökande till Kristofferskolans gymnasium

26 mars, 2020

KRISTOFFERSKOLANS GYMNASIUM

Nytt antagningsprov till gymnasiet:

Inlämningsdatum 26/3 för alla sökande till Kristofferskolans gymnasium

I år har vi strukit de workshops som vanligen ligger som en del av antagningsproven till gymnasiet. Den bilduppgift vi tidigare har meddelat kompletteras därför med en ny foto-uppgift:

Du ska ta tre foton på temat Människa – Miljö (du är fri att tolka begreppen som du vill, miljö kan vara inomhusmiljö/utomhusmiljö, klimatrelaterat/personligt, det du ser i ditt rum eller från ditt fönster).

Dessa foton ska på något sätt hänga ihop. Du skickar dem i jpg-format till intagning@kristofferskolan.se ihop med en beskrivande på 50-200 ord som förklarar hur du valt ut bilderna och vad de har med varandra att göra.

Mejlet ska ha rubriken Fotouppgift! I mejlet behöver namnet på den sökande framgå tydligt. Bilderna skrivs sedan ut och märks på baksidan av

personal på skolan, för att sedan kunna bedömas anonymiserat.

Antagningsprovet innehåller i år för alla tre programmen alltså följande delar:

– En fotouppgift bestående av tre foton plus en beskrivande text som mejlas till intagning@kristofferskolan.se​

– En bilduppgift som lämnas på Kristofferskolans kansli eller postas till Kristofferskolan, Marklandsbacken 11, 16836, Bromma senast 24/3.

OBS! Vid behov kan även denna uppgift skickas in i jpg-format till intagning@kristofferskolan.se, då som bilaga till mejlet Fotouppgift!

Instruktionen till bilduppgiften ser som tidigare meddelat ut såhär:

Inlämningsuppgift

Din uppgift är att göra en bild, en tolkning, utifrån textutdraget (se nedan) i valfri tvådimensionell teknik, t.ex. teckning, målning, collage, grafik etc.

Bilden kan vara en illustration av texten eller en fri tolkning. Minimiformat A3, maxformat 50×70 cm. OBS! Skriv ditt namn på baksidan av bilden, då provet skall bedömas anonymiserat.

Ur Aniara – Harry Martinson

Jag skall berätta vad jag hört om glas

och då skall ni förstå. I varje glas

som står tillräckligt länge oberört

förflyttas glasets blåsa efterhand

oändligt sakta mot en annan punkt

i glasets kropp och efter tusen år

har blåsan gjort en resa i sitt glas.

På samma sätt i en oändlig rymd

där svalg av ljusårs djup sin välvning slår

kring blåsan Aniara där hon går.

Ty fastän farten som hon går är stor

och mycket högre än en snabb planets

är hennes hastighet med rymdmått sedd

på pricken svarande mot den vi vet

att blåsan gör i denna skål av glas.

Datum:
26 mars, 2020