Samhällsvetenskapsprogrammet

Elevarbete, Tuva Landberg 12B

Samhällsvetenskapsprogrammet

Från och med höstterminen 2016 startade Kristofferskolan ytterligare ett program: en särskild variant av det samhällsvetenskapliga programmet. Detta är programmet för dig som är särskilt intresserad av samhällskunskap, historia och andra samhällsorienterande ämnen, men som även vill utvecklas inom konstnärliga, praktiska och naturvetenskapliga ämnen.

Kristofferskolans samhällsvetenskapliga program strävar efter att erbjuda en av landets bredaste utbildningar, ett genuint allmänbildande program som främjar utvecklingen av tanken, känslan och viljan hos varje enskild individ. Utbildningen ger unika förutsättningar till fördjupade kunskaper inom en lång rad olika områden samt till ett kreativt, analytiskt och tvärvetenskapligt tänkande. Individuella val ger dessutom möjlighet att själv välja vad du vill läsa och fördjupa dig i.

Elevarbete, nationalekonomiska teorier, Tuva Landberg 12B.

En dags studier kan innehålla såväl samhällskunskap och psykologi som språk, naturkunskap, matematik och järnsmide. Sett över ett helt gymnasieår kan veckorna innehålla fördjupningskurser i historia och samhällskunskap, biologiresa, eurytmiföreställning, bokbindning och ett större teaterprojekt.

Det samhällsvetenskapliga programmet öppnar dörrarna till ett mycket stort antal utbildningar på högskolenivå. Väljer du Matematik 3b som ett av dina individuella val får du dessutom ytterligare sökmöjligheter, som exempelvis till arkitektprogrammet eller civilekonomprogrammet.