Antagningsprov till Kristofferskolans gymnasium 2024

För att vara behörig till Kristofferskolan måste man utöver grundläggande behörighet även få minst godkänt på antagningsprovet.

Till dig som söker till Kristofferskolans gymnasium

Vi på Kristofferskolan ser antagningsproven som ett utmärkt tillfälle att lära känna våra blivande elever – men också som en chans att presentera vår skola och vår kunskapssyn för de elever som söker sig till oss.

Proven är utformade just för detta ändamål. De ger dig möjlighet att visa hur du arbetar, både enskilt och i grupp, och samtidigt pröva på hur våra arbetsuppgifter kan se ut.

Inlämningsuppgift
Din uppgift är att göra en bild, en tolkning, utifrån textutdraget ur Aniara (se baksidan) i valfri tvådimensionell teknik, t.ex. teckning, målning, collage, grafik etc. Bilden kan vara en illustration av texten eller en fri tolkning. Minimiformat A3, maxformat 50×70 cm.

Ta med dig din bild till workshopen. Skriv ditt namn på baksidan.

Workshop på torsdag 21 mars 2024 klockan 16.00.

Vi samlas i stora salen, ingen anmälan behövs. Välkomna!

Färdighetsprovet inkluderar även en workshop i hantverk och teater. Det tar ca 2 timmar.

Det som bedöms är engagemang, samarbetsförmåga, lyhördhet för gruppen, initiativtagande och förmåga att motivera sina val.

Lycka till!

Ur Aniara – Harry Martinson:

Jag skall berätta vad jag hört om glas

och då skall ni förstå. I varje glas

som står tillräckligt länge oberört

förflyttas glasets blåsa efterhand

oändligt sakta mot en annan punkt

i glasets kropp och efter tusen år

har blåsan gjort en resa i sitt glas.

På samma sätt i en oändlig rymd

där svalg av ljusårs djup sin välvning slår

kring blåsan Aniara där hon går.

Ty fastän farten som hon går är stor

och mycket högre än en snabb planets

är hennes hastighet med rymdmått sedd

på pricken svarande mot den vi vet

att blåsan gör i denna skål av glas.