ÅTTANS SPEL

Som kronan på verket avslutas klasslärarperioden med att klassen sätter upp ett riktigt skådespel med allt vad därtill hör; musik, kläder, dekor, ljud, ljus osv. Fyra veckor på heltid ägnas åt detta allkonstverk där klassläraren är huvudansvarig för genomförandet och alla facklärare hjälper till. Det är ett stort och fantastiskt pedagogiskt projekt som alla medverkande gemensamt går in i med stort allvar och engagemang.

Klass 8B spelade Narnia och 8C Romeo och Julia. 8A sätter upp Ronja Rövardotter efter julen. 25/11-19.

EN MIDSOMMARNATTSDRÖM

av William Shakespeare framfört av klass 8a hösten 2018.

Klass 8B våren 2018

Nu ges eleverna verkligen tillfälle att använda sig av alla förmågor som de har övat under åren. För det är ju inte bara huvudet som har gått i skolan, utan handens skicklighet, det kreativa skapandet och praktiskt tänkande har också utvecklats parallellt.
Nu får eleverna en föraning om vad som väntar dem ute i arbetslivet efter avslutad skolgång när de ska ingå i en skapande arbetsgemenskap. De egna idéerna ska jämkas och finslipas tillsammans med kamraterna. Den egna rollgestaltningen och klädedräkten ska passa in i scenbilden som kanske blir något helt annat än vad skådespelarna hade tänkt sig.

Klass 8A våren 2018

Kort och gott, arbetsprocessen, det sociala klimatet, förmågan att ge och ta och att tänka konstruktivt sätts i första rummet. Kanske är detta ändå det viktigaste av allt, att öva samarbete och konflikthantering, att kunna genomföra en idé så att den blir till en faktisk händelse.
När marknadsföringsgruppen har affischerna färdiga och de sätts upp på skolan, då vet vi att det är på riktigt. Nu finns ingen återvändo, allt måste bli klart till premiären! Arbetsgrupperna jobbar på och inser allteftersom hur mycket som måste göras i varje scen.
Någonting helt nytt ska träda fram och ta gestalt. Ja, det är nästan som att föda fram ett barn!
Spelet i 8:an kan verkligen bli ett tillfälle att få utmana sig själv på ett helt nytt sätt och visa nya sidor. Teaterns förklädnad och oändliga uttrycksmöjligheter ger just den frihet och det svängrum som så väl behövs. Ja, detta kan bli en avgörande erfarenhet för resten av livet!

spel8a